Introductie binnen het team

Bij de komst van een ervaringsdeskundige in het team zijn de verwachtingen vaak hoog gespannen. Het is daarom belangrijk om alle medewerkers vooraf goed te informeren over het doel en de betekenis van de inzet van een ervaringsdeskundige. Er moet een duidelijke visie zijn op herstel en ervaringsdeskundigheid. Ook moet helder zijn in welke rollen de ervaringsdeskundige zal worden ingezet. Hiervoor kunnen speciale visiebijeenkomsten (link naar visie) worden georganiseerd.

Ervaringsdeskundigen moeten een duidelijke en volwaardige positie in het team krijgen, zodat daarover voor niemand verwarring ontstaat. Een goed inwerktraject op maat is belangrijk. Ervaringsdeskundigen voelen soms een druk om - naast het gewoon werknemer zijn - direct iets extra's toe te voegen vanuit hun ervaringsdeskundigheid. Zij zijn zoekende hoe ze hun ervaringskennis kunnen benutten. Het is belangrijk dat men weet dat het gaat om een groeiproces, waarin de ervaringsdeskundige de ruimte krijgt om te wennen aan zijn nieuwe rol en samen met anderen kan verkennen hoe deze het best kan worden ingevuld. Om te voorkomen dat ervaringsdeskundigen zich hierin alleen voelen staan en worstelen met hun aparte status, moeten zij vanaf het begin kunnen uitwisselen met andere ervaringsdeskundigen binnen de organisatie.

Het kennisplein 'De Ervaringsdeskundige' is gerealiseerd in opdracht van Markieza in samenwerking met het Trimbos-instituut, HEE! en Phrenos (LIVE).